نمونه‌ی مقدماتی یک گوشی موبایل که بر روی آن نرم‌افزاری فوق محرمانه برای رقابت با آیفون (iPhone)، اجرا شده بود، دزدیده شد! پس از این واقعه هراس و وحشت مایکروسافت را فرا گرفته و نگرانی از جاسوسی صنعتی برانگیخته شده است.
مایکروسافت این هفته خبر از برنامه‌هایی برای به چالش کشیدن سایه‌ی سنگین Apple در بازار داد. مایکروسافت تصمیم گرفته بود تا برای مقابله با موفقیت‌های عظیم iPhone، یک سیستم عامل جدید موبایل را تا پایان سال به بازار عرضه کند.
اما فقط چندین ساعت پس از اعلام خبر انتشار ویندوز موبایل 6.5 (Windows Mobile 6.5) در همایش جهانی موبایل در بارسلونا، یک گوشی موبایل که این برنامه‌ی نسل جدید بر روی آن نصب شده بود، از جیب یک مدیر دزدیده شد.
بنا بر گزارش‌ها، مایکروسافت این موبایل را به سول تروجیلو (Sol Trujillo)، مدیر ارشد اجرایی شرکت Telstra داده بود تا قبل از انتشار آن را تست کند. این دزدی، بدون شک یک شرمساری بزرگ برای این شرکت که یک غول ارتباطات راه دور در استرالیاست، به شمار می‌رود.
او سپس گوشی موبایل فوق محرمانه را به یک مدیر دیگر داده است، که در نهایت گوشی را از جیب مدیر دوم دزدیده‌اند.
یک سخنگوی شرکت استرالیایی تایید کرده که دزدی اتفاق افتاده است.
«گوشی موبایل به یکی از مدیران ما داه شد تا سیستم آن را تست کند. او موبایل را در رویدادی که عصر آن روز ترتیب داده شده بود، همراه خود داشت اما گوشی دزدیده شد – نمی‌دانیم توسط چه کسی!»
هراس از آن وجود دارد که فاش شدن اطلاعاتی در مورد خصوصیات و همین‌طور ایراد‌های اولیه‌ی نرم‌افزاری، به انتشار ویندوز موبایل 6.5 آسیب برساند. مایکروسافت امید دارد این محصول بتواند باعث برتری‌اش بر iPhone و سیستم عامل گوگل یعنی آندروید (Android)، شود. محصول جدید مایکروسافت از نوعی فناوری لمسی پیشتیبانی می‌کند که در آیفون وجود دارد.
در بین ویژگی‌هایی که در سرویس جدید مایکروسافت ارائه شده است می‌توان به نسخه‌ای از Windows Marketplace برای موبایل اشاره کرد، که هدف آن رقابت با سرویس محبوب Apple’s App Store عنوان شده است. این سرویس راه را برای دانلود آسان موسیقی بر روی موبایل فراهم می‌کند.
مایکروسافت همچنین قصد دارد سرویس Myphone را راه اندازی کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از همه‌ی اطلاعات موجود بر روی گوشی‌شان اعم از شماره‌ها، پیام‌های کوتاه و پرونده‌ها به صورت آنلاین نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند.
یک سخنگوی Telstra گفت: «مشخص نیست این دزدی تا چه حد انتشار محصول جدید را با خطر روبرو می‌کند.»
«مطمئن نیستم دردسرهای امنیتی این موضوع تا چه حد خواهد بود. مایکروسافت باید خودش در این زمینه اظهار نظر کند.»
این در حالی است که مایکروسافت خودش در این زمینه اظهار نظری نکرده است: «در حال حاضر چیزی برای گفتن در زمینه‌ی این موضوع نداریم.»
جرایم کوچک در بارسلونا بسیار شایع است و تقاضاهای زیادی از برنامه‌ریزان همایش سالانه‌ی موبایل وجود داشته است که خواهان انتقال این کنگره به شهری دیگر شده‌اند. این همایش امروز پایان می‌یابد.

GSMA به شهردار بارسلونا هشدار داده است که اگر در بهبود جرائم خیابانی موفق نشوند، به دنبال شهر دیگری خواهد بود. این اتفاق پس از آن روی داد که موارد زیادی از دزدی توسط حاضران گزارش شده بود.


يکشنبه دوم 1 1388
X