سال قبل، بیش از هر زمان دیگری اصطلاح Cloud computing به گوش می‌رسید. هنگامی که به جای ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات در کامپیوترهای شخصی، اطلاعات را به پردازشگرها و سرورها ارسال کنیم و زمانی که به جای استفاده از برنامه‌های نصب شده روی سیستممان، از اپلیکیشن‌های آنلاین استفاده کنیم، در واقع متکی به «ابری» از کامپیوترهای دیگر شده‌ایم.

با سریع‌تر شدن دسترسی به اینترنت در همه جای دنیا و رواج روزافزون اینترنت موبایلی، میزان استفاده از Cloud computing و جلوه‌های آن روز به روز بیشتر می‌شود.

ما گوشی‌های موبایل هوشمندمان را دوست داریم و از کار با این «ریز رایانه‌ها» لذت می‌بریم. اما با همه پیشرفت‌هایی که انجام شده است، گوشی‌های موبایل محدودیت‌های دارند، نمی‌شود انتظار داشت که توان پردازش موبایل‌ها به پای پردازشگرهای دسکتاپ‌های و لپ‌تاپ‌ها برسد و تازه هر چقدر هم که بر توان پردازش گوشی‌های افزوده شود، به همان میزان باتری‌های موبایل‌ها زودتر خالی می‌شوند.

برای برطرف کردن این مشکل در حال حاضر دو راه حل داریم یا سالیان سال منتظر بمانیم و انتظار گوشی‌های توانمندی بنشینیم که قدرت پردازش بالا داشته باشند و پول هنگفتی را صرف خرید آنها کنیم یا اینکه ساده و منطقی‌تر با استفاده از فناوری Cloud computing و با اتکا به اینترنت پهن‌باند موبایل کار پردازش و ذخیره اطلاعات را به پردازشگرهای مرکزی در خارج گوشی موبایلمان بسپاریم.

دو دانشمند مرکز پژوهشی اینتل روی همین مسئله کار می‌کنند، «بیونگ گون چان» و «پتروس مانیاتیس»، مشغول کار روی فناوری‌ای به نام CloneCloud هستند. در فناوری CloneCloud هر گوشی موبایل به یاری اینترنت پهن‌باند به نسخه مشابه یا «کلون» خود روی یک سرور متصل می‌شود. هر گاه موبایل نیاز به انجام عملیات پیچیده پیدا کرد، گوشی با سرور تماس برقرار می‌کند و انجام عملیات محاسباتی را به عهده پردازشگرهای سرور می‌گذارد.

به این ترتیب، ما در آینده گوشی‌های نسبتا ارزان‌تری با عمر باتری بیشتر خواهیم داشت که توان اجرای برنامه‌های پیچیده را خواهند داشت.

دانشمندانی که روی CloneCloud برای آزمایش فناوری خود، یک برنامه تشخیص چهره را نسخت روی موبایل اجرا کردند، برنامه در این حالت به ۱۰۰ ثانیه زمان نیاز داشت، اما زمانی که همین برنامه با استفاده از CloneCloud اجرا شد، تنها یک ثانیه زمان صرف شد!

در حال حاضر CloneCloud با چالش‌های روبرو است، آشکارترین آنها عدم دسترسی به اینترنت پهن‌باند موبایلی در همه جاست. در حال حاضر نسخه اولیه CloneCloud روس سیستم عامل موبایل گوگل اندرویید وجود دارد.



دسته ها : اخبار
شنبه نوزدهم 2 1388
X